سری اول




خیلی از افراد که به تازگی تصمیم به قبول سرپرستی پرنده ای می گیرن به صرف اینکه سگ و گربه داشتن و به خوبی از آنها نگهداری کردن تصور می کنن نگهداری پرنده که باید خیلی راحت تر باشه پس چرا یک دوست پردار نداشته باشن و تجربه جدیدی لذت ببرن. در حالیکه با کمی مطالعه آگاه می شن که شیوه نگهداری از سگ و گربه بویژه بخش تغذیه پرندگان تفاوت چشمگیری با سگها و گربه ها دارد.

توصیه ما به شما این است هر گاه تصمیم به دادن غذایی جدید به پرنده داشتین یا خواستین آگاه بشین ببینین مادر جوجه ها و سایر افراد جنگلی طوطی و پرنده شما چه غذایی مصرف می کرده اند؟بی شک مادر پرنده ها در بزرگ کردن و علم تغذیه خیلی از ما جلوتر است چون از زمانهای قدیم با شیوه خودش جوجه ها را بزرگ می کرده و پرندگان در حیات وحش بسیار سرحال و سالم هستن.

زمانی تصور بر این بود که تخمه به هیچ عنوان نباید در غذایی پرنده باشد و پرنده بیمار می شود ولی جالب است بدانین بسیاری از طوطیها در طبیعت تخمه مصرف می کنن و سالم هستن شاید از خود بپرسین چطور همچین چیزی ممکن است؟خوب جواب ساده است طوطیها تخمه مصرف می کنن ولی تنها غذای آنها تخمه نیست بلکه از سایر مواد غذایی نیز استفاده می کنن.

خیلی از ما جنگل نرفتیم و اطلاعی از سرزمین بومی پرنده خود نداریم ولی با دیدن برنامه های مستند از زندگی طوطی ها و خوانده کتاب ها در این زمینه می توانیم اطلاعات خوبی به دست بیاریم




افرادی که به تازگی صاحب طوطی شدن سوالاتی از این قبیل دارن که ما بر اساس طبیعت به شما جواب می دهیم:

آیا طوطی من به ویتامین و مینرال ها نیاز دارد؟


جواب بله
طبیعت مینرال و ویتامین های گوناگونی برای پرندگان فراهم می کند پرندگان از دانه ها آجیل ها میوه ها برگهای درختان جوانه حشرات گرده و شهد گلها استفاده می کنن و غذایی کاملی دارن.سیستم گوارش پرنده ها به گونه ای می باشد که نیاز به فیبر زیاد و مواد غذایی کم حجم دارد. در صورتیکه کمبودهایی در باشد شاهد تغییرات رفتاری مثل جیغ زدن گاز گرفتن و ریختن پرها ووو خواهیم بود.


آیا پرنده من به غذا تازه هر روز نیاز دارد؟

طبیعت سیستم قوی به پرندگان داده گاهی روزها پرنده ها غذایی پیدا نمی کنن و به نظر سالم می رسن ولی طولانی شدن غذایی غلط و نداشتن هیچ شباهتی به زندگی در طبیعت به سلامت پرنده آسیب می زند لازم است هر روز حداقل یک غذای سبز ( سبزیجات)در وعده غذایی پرنده باشد بودن جوانه ها بیشتر زمانها بسیار لازم و ضروری هست حالا که این پرنده ها پیش ما هستن می تونیم غذایی به مراتب بهتر و کامل تر از طبیعت در اختیارشون بزاریم


ترجمه:شهرزاد
/www.landofvos.com

ادامه دارد...