دکتر "بلیک": رژیم وگان از پوکی استخوان و التهاب مفاصل جلوگیری می کند.




دکتر "استیو بلیک"، طبیعی درمان، گیاه شناس، درمانگر عضلانی - عصبی، دکتر سلامت کل نگر و نویسندۀ معروف از ایالات متحده هستند که از رژیم غذایی وگان (فاقد محصولات حیوانی) پیروی می کنند.


ایشان بمدت هفت سال بعنوان مدیر مرکز سلامت کل نگر "مایی" خدمت کردند و بتازگی او و همسرش "کاترین بلاک"، که پیشینۀ بسیاری در طب گیاهی دارد، دانشگاه سلامت جهانی را در هاوایی، آمریکا را تاسیس کرده اند. اهداف این موسسه مطلع کردن دیگران از موثرترین دست یابی ها به تغذیۀ طبیعی، شفا و سلامتی از سراسر دنیا و تبدیل شدن به "اولین مکان برای جستجوی اطلاعات قابل درک و دقیق دربارۀ سلامت طبیعی" است.



دکتر "بلیک" تعدادی از کتاب های برجستۀ سلامتی شامل "توضیح ویتامین ها و مواد معدنی"، "درک روغن ها و چربی های غذایی" و "طب شفا" را نوشته است. او یک برنامۀ نرم افزاری تغذیه ای و جامع را به نام "دکتر رژیم غذایی" تولید کرده است، که کاربران را قادر می سازد تا مصرف مواد مغذی روزانه شان را تحلیل کنند و پیشنهاداتی را دربارۀ بهبود رژیم غذاییشان بر اساس مصرف وعده های غذاییشان ارائه میدهد. یکی دیگر از برنامه های جالب توجه دکتر "بلیک"، "گیاهان جهانی 2009" است، یک پایگاه دادۀ گسترده که درمان های طبیعی را برای بسیاری از شرایط سلامتی پیشنهاد می کند. دکتر "بلیک" می گوید این یکی از بزرگ ترین پایگاه داده ها در نوع خودش است و بیش از 128 هزار کتاب و مجلات مرجعرا از سراسر دنیا نشان می دهد.



سخنان دکتر "بلیک" دربارۀ سلامت استخوان:



هفتاد میلیون آمریکاییبه درد التهاب مفصل مبتلا اند و این تا حد زیادی به رژیم غذایی مرتبط است. وقتی مردم التهاب مفاصل دارند، و رژیم غذاییشان را از یک رژیم گوشتی به یک رژیم وگان گیاهی تغییر می دهند،التهاب مفاصل کم کم از بین می رود. پوکی استخوان، بیماریی است که در آن استخوان ها متخلخل و ضعیف می شوند، که ****ن زده شده 200 میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند.



دکتر "تی کولین کمبل" محترم، زیست شیمیدان تغذیۀ آمریکا دریافته است که این شرایط با مصرف گوشت و محصولات لبنی مرتبط است. هیچ شکی نیست که محصولات لبنی حاوی کلسیم بسیاری هستند؛ آنها سرشار از کلسیم هستند. اما، جالب است که کشورهایی که بالاترین مصرف محصولات لبنی را دارند، بالاترین میزان بروز پوکی استخوان را نیز دارند. پروتئین بسیار زیاد و نمک بسیار زیاد نیاز شما را به کلسیم بالا می برد، اگر بقدر کافی کلسیم دریافت نکنید استخوانهایتان را پوک می گردانید.


اکثر آمریکایی ها در یک رژیم آمریکایی هر روز مقدار بسیار زیاد یعنی صد گرم پروتئین را می خورند و اگر شما رژیمی با محصولات حیوانی داشته باشید بدیهی است که پروتئین بسیار زیادی دریافت خواهید کرد. حدود دویست یا سیصد میلی گرم کلسیم بخاطر آن صد گرم پروتئین اضافی که از خوردن گوشت ناشی می شود، از استخوان مصرف می گردد. سدیم اضافی نیز به میزان زیادی کلسیم موجود در استخوان ها را خالی میگرداند. نمک، سدیم اضافی، معمولا از غذاهای فرآوری شده، غذاهای بسته بندی شده می آید، که دارای سدیم افزوده به یک شکل یا اشکال دیگر است، و این غذاهای بسته بندی شده مسئول حدود 80 درصد از سدیمی است که آمریکایی ها می خورند.بنابراین اگر شما غذاهای بسته بندی شده نخورید احتمالا سدیم اضافی دریافت نخواهید کرد. بنابراین این ها دو عاملی هستند که علاوه بر مصرف کلسیمتان نیز مهم می باشند. شما باید به چیزی که کلسیم را در بدنتان بکلی مصرف میکند، نگاه کنید، و این مصرف کامل کلسیم بسیار مهم تر است زیرا فورا کلسیم را از استخوان بیرون می آورد. این عمل فورا اتفاق می افتد.جریان خون ما باید همیشه مقدار یکسانی از کلسیم داشته باشد بطوریکه عصب و ماهیچۀ ما بدرستی کار کند، اما بازسازی استخوان ها زمان زیادی می برد. از اینرو، برای مثال، اگر کسی زیاد گوشت خوک بخورد، آنها می توانند استخوان هایشان را پوک گردانند و آنگاه این امر می تواند برای آنها ماه ها زمان ببرد تا دوباره استخوانهایشان را با کلسیم احیا کنند. و از دست دادن کلسیم در طول زمان نسبت به فقط حفظ کلسیم، بخش مهم تری از پوکی استخوان است.



و کلسیم بتنهایی اثر نمی کند؛ منیزیم نیز مهم است؛ قرار دادن سبزیجات و میوه های بسیار در رژیم غذاییتان پتاسیم را افزایش می دهد و اتلاف کلسیم را از طریق پرتئین اضافی کاهش می دهد. ویتامین "کا" نیز بسیار مهم است. مهم است که اگر شما وگان هستید مقدار زیادی از سبزیجات برگدار سبز را بخورید؛ لوبیا ها منبع بسیار خوبی از مواد معدنی و مغذی هستند؛ آنها چربی ها، پروتئین و کربوهیدرات های فوق العاده خوبی دارند و حاوی کلسیم بسیاری هستند. مخصوصا، برای مثال، توفو دارای کلسیم است و یک منبع بسیار غنی از کلسیم است و مغزها و دانه ها نیز کلسیم زیادی را تامین می کنند.



علاوه بر کلسیم، مواد مغذی متعدد دیگری برای سالم نگه داشتن استخوان ها مورد نیاز است، به ویژه ویتامین "دی". تقریبا 90 درصد از تغذیۀ ویتامین "دی" بدن از تماس با نور آفتاب تامین می گردد. فسفر و کلسیم، هر دو برای ساختن استخوان ها مورد نیاز هستند و ویتامین "دی"، برای مثال، فسفر و کلسیم را فعال می کند تا در استخوان ها ذخیره شوند. شما باید ویتامین "دی" جذب کنید. اما، بدن ویتامین "دی" را برای سال ها ذخیره می کند، بنابراین شما لزوما نیازی نیست که هر روز ویتامین "دی" جذب کنید. اگر شما بمدت 15 دقیقه، دو یا سه بار در هفته، فقط در طول بهار، تابستان و پاییز نور آفتاب را بر روی صورت و دستانتان دریافت کنید، حتی در عرض جغرافیایی 38 درجه، باید کلسیم کافی داشته باشید تا بدنتان ویتامین "دی" را در تمام طول سال بسازد.