به گزارش حکیم مهر، یکی از دامپزشکان شاغل در بخش خصوصی در پی انتشار خبری مبنی بر تهیه طرحی از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مقابله با سگ* گردانی (سگ ‎بازی) نامه*ای سرگشاده به شرح ذیل خطاب به رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نوشت :

به نام خدا
ریاست محترم کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر تابش
با سلام
احتراما در مورد طرحی که ۳۹ تن از همکارانتان در مجلس در مورد برخورد با حیوانات خانگی ارایه داده اند، مطالبی به نظر اینجانب میرسد که خدمتتان عرض خواهم کرد:
متاسفانه این طرح بسیار غیرکارشناسانه و باسطحی نگری به مسئله نگهداری از حیوانات خانگی پرداخته است. در این طرح ازنگهداری حیوانات خانگی به عنوان”معضل” سالهای اخیر نام برده شده، در حالی که در جامعه کنونی که با مشکلات بسیار اساسی و ریشه ایی دست درگریبان است، شاید نگهداری از حیوانات نتنها معضل محسوب نمیشود، بلکه باعث تلطیف فضای خانه ها و سرگرمی بی ضرری برای نسل جوانمان باشد.
جناب رئیس، من وارد مسئله نجاست سگ نمیشوم زیرا در حوزه تخصصی من نیست، اما به عنوان دامپزشکی که سالیان سال است با حیوانات خانگی و حیات وحش کار میکنم و کتب، مقالات و تحقیقاتی در این زمینه تالیف کرده ام خدمتتان عرض میکنم که اگر حیوانی از نظر بهداشتی و واکسیناسیونها و معاینات دوره ای تحت نظارت دامپزشک باشد، از لحاظ بیماری زایی خطر کمتری از یک انسان برایمان دارد، پس بالطبع به قول طراحان این طرح، معضل بهداشتی برای جامعه بوجود نمی آورد، حال اگر کسانی این نکات بهداشتی را رعایت نکند در وحله اول خود وخانواده اش در خطر قرار میگیرند. معضل بهداشتی اصلی توسط حیوانات خیابانی و ولگرد که در شهر و حاشیه شهر تردد میکنند و متاسفانه هیچ فکری به حالشان نمیشود ایجاد می شود، نه حیوانات خانگی که هر ماه معاینه شده و واکسن ها دوره ای شان را میخورند.
در مورد این جمله طراحان محترم در مورد حیوانات خانگی که: “معضل فرهنگی-اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی است ” باید خدمتتان عرض کنم که گذشته از این که اولین بار اقوام ما یعنی آریایی ها حدود ۱۷ هزار سال پیش سگ را اهلی کردند و در جنگهای ایران و روم بود که سگ از ایران برای املین بار به اروپا و غرب برده شد و گذشته از این که پدر تمام نژادهای سگهای دنیا سگ سالوکی است که در زمان سلوکیان در ایران نگهداری میشده، بلکه ذکر این نکته را ضروری میدانم که تحقیقات علمی و قابل استناد در دانشکده های معتبر جهان نشان داده که نگهداری از حیوانات در زمان کودکی باعث سلامت روانی بیشتر میشود و برعکس این مدعا در قاتلین زنجیره ایی و افراد افسرده مشاهده میشود که حیوان آزاری درصد بالایی در میانشان دارد، به طور مثال میتوانید به خاطرات و اعترافات بیجه و خفاش شب مراجعه کنید که قبل از آدمکش شدن، سگ ها را دار میزدند!. همچنین در تحقیقات روانشناسی جدید از نگهداری از حیوانات برای درمان افرادی که مشکلات روحی دارند استفاده میشود(pet therapy). حال اگر تعداد بسیار قلیلی به واسطه حیوان خانگی به دنبال کسب توجه هستند را نمی توان به عموم کسانی که از حیوان خانگی خود نگهداری می کنند بسط داد، چه بسا افرادی به واسطه آرایش موی سر یا لباس مارک دارشان به دنبال کسب توجه اطرافیانشان برمی آیند.
جناب رئیس، من حقوق دان نیستم اما میدانم داشتن حیوان تا موقعی که قوانین جاری کشور رعایت شود و شاکی خصوصی نداشته باشید، جرم محسوب نمیشود و جزایی در پی نخواهد داشت. در ضمن در رسالات آیات عظام احکامی در مورد سگ صادر شده به نام حکم کلب معلم که به صراحت عنوان شده که چنانچه کسی سگ آموزش دیده و ترببیت شده ایی را مورد آزار قرار دهد، مستوجب پرداخت دیه میباشد، حال آیا این طرح در تعارض مستقیم با احکام آیاتی چون امام راحل نیست؟
همانطور که عرض کردم این طرح دارای مشکلات عدیده ایی و غیر کارشناسانه ایی است، از جمله: الف) چنانچه حمل سگ با خودرو ممنوع شود، صاحبان آنها در زمان معاینات دوره ایی یا بیماری ها و حوادث به چه وسیله حیوان خود را به دامپزشک ارجاع دهند؟ ب) تا وقتی که متولی سلامت حیوانات سازمان دامپزشکی کشور میباشد، چطور تصمیم گیری در این زمینه به وزارت بهداشت محول میشود؟ ج) در این طرح تصریح شده که متخلف جریمه نقدی شده و سگش به عنوان جریمه”ضبط” خواهد شد! آیا محلی برای حیوانات ضبط شده در نظر گرفته میشود؟ آیا حیوانات ضبط شده معدوم میشوند؟ آیا سگ ها را برای مدتی ضبط می کنند و باز به صاحبشان عودت خواهند داد؟
صنعت حیوانات خانگی و لوازم جانبی آن در جهان در ردیف صنایع غول جهان مانند نفت، اسلحه، پوشاک وغذا قرار دارد و سالیانه میلیارد ها دلار از این صنعت به جیب کمپانی های تولید کننده این صنعت روانه میکند. با تصویب این طرح، پتانسیل بالای کشور ما در این زمینه از بین رفته و میتواند تعداد زیادی از افراد که در این حرفه فعالیت میکنند را از کار بیکار کند که تبعات منفی آن را شما بهتر از من میدانید.
با توجه به استفتائی که اخیرا از مقام معظم ****ی در مورد نگهداری از سگ خانگی و حکم آن شده بود و جواب دفتر معظم اله ” فی نفسه اشکاری ندارد” بوده و همچنین نظر تقریبا مشابه دیگر آیات عظام، و با توجه به این که در تمام رسالات دینی احکام نگهداری و رفتار با سگ ذکر شده ( زیرا چیزی که نگهداری آن ممنوع باشد که احکام نگهداری برایش وضع نمیشود) آیا تصویب این حکم مخالفت با نظرات و احکام ذکر شده نیست؟
با توجه به اتفاقات و توجه جهانی به وقایع داخلی کشورمان و رسانه های معاند که منتظر بهانه ایی برای ایجاد فضای مسموم علیه ما هستند، تصویب طرح هایی از این دست میتواند خوراک مناسبی برای تاریک نشان دادن فضای داخل کشورمان برای آنها باشد.
جناب رئیس، مانند خیلی از مسائل دیگر که در ابتدا با برخورد قهری مواجه شدند ولی در نهایت مجبور به قبول آنها توسط مسئولین و مردم شد، مسئله حیوانات خانگی نیز به همین سرنوشت دچار خواهد شد. پس بهتر است بجای پاک کردن مسئله و جاروب کردن آن به زیر فرش، به فکر فرهنگ سازی جامعه و آشنا نمودن آحاد مردم بخصوص کودکان با حیوانات باشیم که توصیه پیامبر اکرم و ائمه اطهار است.
در پایان کلام زیبای مولای متقیان را در مورد سگ می آورم تا حسن ختامی بر این نامه باشد :
محسنّات سگ در کلام زیبای امیر مومنان حضرت علی (ع)
قال علی: طوبی لمن کان عیشه کعیش الکلب ففیهعشرة خصال فینبغی ان یکون کلها فی ا لمؤمن . امام علی (ع) میفرمایند : خوشا بحال کسی که زندگیش همانند زندگی سگ باشد .در سگ ۱۰ خصلت پسندیده است که مومن به داشتن آنها سزاوار است :
۱- لیس له مقدار بین الخلق و هو حال المساکین .
سگ در میان مردمان ، قدر و قیمتی ندارد که این حال « مساکین » است . (مؤمن به دنبالشهرت و انگشت نمائی نیست) .
۲- ان یکون فقیرالیس له مال و لا ملک و هو صفة المجردین .
سگ ، مال و مِلکیندارد که این صفت « مجردین » است . ( مؤمن به دنیا دلبستگی ندارد) .
۳- لیس له مأوی معلوم و الارض کلها له بساط و هو من علاماتالمتوکلین .
خانه و لانه مشخص و معینی ندارد و هر جا که رود همان جا را خوابگاه خود سازد و همۀ زمین بساط اوست که این از نشانه های « متوکلین » است . (مؤمن به فکر ویلا و برج های سر بهفلک کشیده نمی باشد) .
۴- ان یکون اکثراوقاته جائعا و هو من علامات الصالحین .
اغلب اوقات گرسنهاست و این عادت « صالحین » است . ( مؤمن ، شکم پرست و همیشه به فکر شام و نهار الواننمی باشد) .
۵- ان ضربه صاحبه لا یترک بابه و هو من علامات المریدین .
اگر صد ضربه تازیانه از صاحب خودش بخورد ، در خانه او را رها نمی کند و این صفت « مریدین » است . ( مؤمن به دیگرجانداران آزار نمی رساند) .
۶- لا ینام من الیل الا القلیل و ذلک من اوصافالمحبین .
شبها به جز اندکی نمی آرامد و این از صفت های « محبین » و دوستداران است . ( مؤمن شبها برای آخرت کار می کند ، نه پای تلویزیون نشستن و ۱۲ ساعت خوابیدن …) .
۷- انه یطرد ویخفی ثم یدعی فیجیبو و لا یحقد و ذلک من علاماتالخاشعین .
رانده می شود و ستم می بیند ، ولی اگر او را صدا کنند و فرا بخوانند ، بدون دلگیری و کینه بر میگردد و این از علامت های « خاشعین » و فروتنان است. ( مؤمن واقعی ، کینه توز و حسود نیست ) .
۸- یرضی بما یدفع الیه صاحبه و هو حال القانعین .
به هر خوراک که صاحبش به او می دهد ، راضی است و این حال « قانعین » است . ( مؤمن ،بد خرجی و اسراف نمی کند و شاکر است) .
۹- اکثر عمله السکوت و ذلک من علامات الخائفین .
بیش تر لب فروبسته و خاموش است و این از علامت های « خائفین » است . ( مؤمن،همیشه خدا ترس است) .
۱۰- اذا مات لم یبق منه المیراث و هو حال الزاهدین .
وقتی می میرد ،ارثی از او باقی نمی ماند و این حال « زاهدین » است. ( مؤمن ، برای ورثه مال جمع نمی کند) .
منبع : کتاب در ثمین و ماء مَعین تالیف آیت الله سید مجتبی حسینی میر صادقی زنجانی برگرفته از کتاب)لئالی الاخبار(
با احترام
دکتر هومن ملوک پور