فروش غذا و لوازم حیوانات خانگی و طوطی سانان فروش نور حرفه ای آکواریوم

تشکر تشکر:  7
لایک لایک:  4
مخالفت مخالفت:  0
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
  1. #1
    کاربر موثر

    تاریخ عضویت
    Apr 2010
    شماره عضویت
    18
    میانگین پست در روز
    0.05
    تعداد ارسال ها
    154

    رفتار شناسی سگ ها



    رفتارشناسي سگ ها


    دامپزشكان بالين ممكن است به چند دليل زير براي دانستن رفتارشناسي سگها علاقمند باشند:

    رفتارشناسي سگ سانان

    اكولوژي رفتاري:
    اگرچه گوشتخواران غالباً منفرد هستند، تشكيل گروه در سگ سانان معمول است كه با جفت خود يك واحد اجتماعي را تشكيل مي دهند.
    در شرايط خاص جفت غالب ممكن است اقيم خود را با يك يا چند تحت رده خود تقسيم كند.

    تشكيل گروه براي شكار كردن بسيار سودمند است.
    يك گروه گرگ ها براي خسته كردن و محاصره كردن يك شكار بزرگ بسيار مناسب هستند تا اينكه يك گرگ تكي باشد.

    منافع ديگر زندگي گروهي ممكن است در موارد تدا فعي اقليم بيشتر نمود پيدا كند.

    محيطي كه توسط يك گروه پوشش داده ميشود ممكن است به 100 تا 600 كيلو مترمربع برسد و بيشتر از آن باشد كه توسط حضور فيزيكي محافظت شود.
    دارندگي بوسيله زوزه كشيدن مشخص مي شود. وقتي مهاجمي از هر نقطه منطقه حفاظتي زوزه ميكشد اعضاء گروه در پاسخ هشداري معمولاً زوزه ميكشند.

    اين نوع ارتباط با علامتهاي موضعي ولي طولاني اثر تربويي تقويت مي*شود.
    علامتهاي بويي اطلاعاتي را در محدوده مرزهاي قلمرو مي*گذارد.
    سگهاي نر علامت*گذاري ادراري را به طور مشخص اعمال مي*كنند.
    زوزه كشيدن به راحتي توسط صداهاي با فركانس بالا تحريك مي*شود.


    منافع زندگي در گروه*ها در مواردي مثل غذا يا جفت در نتيجه رقابت كمتر مناسب است.
    سود و منفعت زندگي گروهي بسته به فصل و محل سكونت متفاوت است.
    استحكام و اندازه گروه نيز در بيشتر سگ*سانان وابسته به اين موارد است.

    سود يا ضرر هر فرد براي وارد شدن در گروه ارزيابي مي*شود(به طور انفرادي)

    مزاياي زندگي در گروه براي افراد غالب شامل شانس توليدمثل بيشتر در مقايسه با زندگي انفرادي نيز هست.
    مزاياي تحت رده*ها هنوز واضح نيست زيرا آنها شانس توليدمثل كمتري بواسطه عوامل اجتماعي، دخالت مستقيم در توليدمثل آنها يا كشتن نوزادان آنها (توسط افراد بالغ) دارند.

    رده*بندي در ارتباط با سن است (حيوانات جوان شانس بيشتري براي گرفتن رده بالاتر دارند).

    طبق مطالعات DNA و تحقيقات جديد علي*رغم تضعيف شدن تحت رده*ها (حيوانات مغلوب) آنها در توليد نسل بعدي شركت و دخالت مي*كنند.

    «علامت رفتاري»

    زندگي در گروه رقابت را افزايش مي*دهد ولي احتياج به مشاركت نيز دارد.
    در گرگ*ها تعادل بين رقابت و همكاري بوسيله رده**بندي محكم و ثابتي ايجاد مي*گردد.
    گرگها به طور انفرادي همديگر را مي*شناسند.
    جنگ براي موقعيت و وضعيتشان در نرها در سنين جواني شروع مي*شود.
    جنگ*ها بين افراد در يك سطح معمول*تر است.
    وضعيتهاي مختلفي در موقعيتهاي مختلف توسط سگ ايجاد مي*شود:
    پاسخ به حمله يا فرار توسط حالات چشم، گوش، لبها و پوشش مشخص مي*شود.
    فرم تهاجمي بين اين دو انتها متغير است.

    سگ تهاجم*پذير، دندانهايش را نشان مي*دهد.
    ميل به حمله و فرار هر دو براي نمايش حاضر هستند.
    نر غالب گوش*هايش را افراشته، لبها به بالا و كنار رفته، متوقف شده و با چشمانش خيره مي*شود و سعي مي*كند.
    بدنش را بزرگتر نشان دهد.
    اگر سگ مغلوب باشد، گوش*هايش را خوابانده، لبهايش را عقب كشيده، سرش را پائين آورده و چشمانش را تنگ مي*كند.
    قوز مي*كند تا بدنش كوچكتر از حد طبيعي معلوم شود و ممكن است خودش را روي زمين بكشد.
    اينكه چگونه اين علائم ظاهر شوند و كي به همديگر نشان دهند بسته به شرايط جايگاه رتبه حيوان و غيره دارد.

    وضعيت و جايگاه فردي در گروه بوسيله اين علائم مشخص مي*شود، دم*، سر، گوش*ها و پوشش افراشته وضعيت مغلوبي مانند رفتار ماده*ها و نابالغين است.


    آشنايي:
    كشيدن پوزه يكديگر به گوشه پوزه و دهان هم.

    ليس زدن پوزه ديگري معمولاً توسط مغلوبين اجرا مي*شود.(مانند تقاضاي غذا كردن توله*ها).

    در رتبه*بندي پايدار، فرد غالب مي*تواند رفتار مغلوب خود را بدون حمله مستقيم كنترل كند.

    رفتار سگهاي اهلي (domactic dog)

    حس*ها

    بينايي:
    سگها دو پيگمان مخروطي دارند.
    يكي با حداكثر حساسيت حدود nm555 و دومين پيگمان مخروطي با حداكثر حساسيت nm435-430 مي باشد.
    پس سگها كورنگ نيستند، با وجود اين آنها ديد دورنگي دارند و حداقل قدرت در تفكيك رنگ را دارا مي*باشند (نسبت به انسانها).
    ديد سگها توسط پيگمانهاي ميله*اي (با حساسيت حداكثر nm508 است.
    ديد آنها در تاريكي، توانايي تفريق سايه*هاي خاكستري و در توانايي تشخيص اجسام در حركت از ديد انسان بهتر است.

    شنوايي: محدوده بين 20 تا 50 هزار سيكل در ثانيه.
    اصوات با فركانس بالا (كه توسط انسان شنيده نمي*شود).
    مي*تواند سبب درد شديد در سگها گردد.

    بويايي:
    كاملاً با كفايت است.
    به طور كلي تهويه بيني با تهويه ريوي هماهنگ است.
    با وجود اين در هنگام جستجوي بوي خاص توسط سگها، چرخه تنفس و مدت تهويه افزايش مي*يابد.
    بوها به گيرنده*هاي ويژه*اي در اپيتليوم بيني باند مي*شوند.
    اين گيرنده*ها به پروتئين*هاي ادغام شده*اند.
    در سگ*سانان تا به حال چهار تحت خانواده ژن گيرنده*ها شناسايي شده است كه هر كدام حداقل 2 تا 20 و حتي بيشتر عضو دارند.
    تحقيق بر روي چهار تحت خانواده ژن*هاي گيرنده*ها در 26 نژاد نشان داد تعداد ژن*ها براي هر تحت خانواده ثابت است.
    با وجود اين انتخابات تفريقي جهت دقت بويايي بعضي نژادها مثل سگهاي شكاري انجام شده است.

    سگهايي كه قدرت تشخيص بويايي خوبي دارند جهت كارهايي جستجويي يا برنامه*هاي تشخيص دارو استفاده مي*شوند، مثلاً خدمات گمركي استراليا از سگهاي تعليم ديده جهت يافتن داروهاي غيرمجاز در بارهاي فرودگاه استفاده مي*كنند.
    تنها 1/0 درصد سگهاي معمولي براي چنين كاري به طور مناسب عمل مي*كنند.
    بنابراين برنامه*اي جهت انتخاب ژنتيكي براي عمليات تشخيص بهتر بو انجام شده است.
    علي*رغم اين حقيقت كه تفاوتهاي ژنتيكي زيادي در توانايي بويايي بين سگها وجود ندارد، انتخاب بسيار موفقيت*آميز بو و بيش از %5 سگهاي انتخاب شده نمرة قبولي گرفتند.
    تحقيق دقيق روي برنامة انتخابي نشان داد كه برنامه ژنتيكي افزايش يافته مربوط به حس بويايي نيست بلكه اجراي با دقت اين كار، احتياج به توانايي انجام در محيط پر سر و صدا و شلوغ مانند فرودگاه دارد.


    -تكامل:
    توله*ها كروكور زائيده مي*شوند.
    تفاوت رفتارهاي اجتماعي آنها اولين بار در بين 14 و 21 روزگي ظاهر مي*شود.
    رفتار اجتماعي ابتدا بوسيله بازي و رفتارهاي همسوي توله*ها ظاهر مي*شود.
    پارس كردن حدود 18 روزگي مشاهده مي*شود.
    تا 4 هفتگي توله*ها ايستادن و راه رفتن مانند بالغين دارند.

    از شيرگيري در 6 هفتگي انجام مي*شود.

    تا هفته پنجم، تفاوتهاي فردي بين توله*ها در تمايل به ايجاد بازي اجتماعي و رفتارهاي جمعي افزايش مي*يابد.

    اسكات و همكاران بر روي به ارث رسيدن صفتهاي رفتاري در تقابل نژادهاي سنتي به اين نتيجه رسيدند كه تفاوتهاي ژنتيكي در تعداد پارس كردن، احساسات و غيره وجود دارد.

    از 4 هفتگي تا حدود 12 هفتگي، توله*ها روابط اجتماعي را با ديگر سگها و انسانها ايجاد مي*كنند.

    در حدود هفته 5 و4 تا هفته 12، زمان حساس اجتماعي شدن سگها است.
    در اين زمان توله در مورد همراهان اجتماعي خود در طول زندگي خود مي*آموزد.
    به عنوان مثال توله*هاي 5 هفته*اي براي قبول غريبه*ها آماده هستند اما بعد اين سن خانواده*هاي بيگانه پرهيز مي*شوند و اين نپذيرفتن در 8 هفتگي به حداكثر خود مي*رسد (جالب است كه اين دوره در انسان 8 ماهگي است).

    در ارتباط با پرورش سگها مهم است كه توله*ها را به سگ*ها يا انسانها در طول اين دوره حساس معرفي كنند.


    «رفتار و درمان دارويي»

    سالها پيش براي سگهايي كه مشكل رفتاري داشتند مرگ با ترحم پيشنهاد مي*شد.
    براي سگهايي كه همراه و عضو خانواده مي*شوند، صاحبان معمولاً به دنبال كمك استادانه*اي جهت رفع مشكل رفتاري سگشان بودند.

    در پاسخ به اينچنين تقاضاهايي زمينه جديد درمان رفتارهاي حيوانات خانگي ايجاد شد.

    درمان رفتاري معمولاً توسط دامپزشكان حاذق انجام مي*شد.
    دوره*هاي قبل از فارغ*التحصيلي و بعد آن اكنون براي دانشجويان در تعدادي از دانشگاهها در دسترس است.

    درمان رفتاري شامل چندين زمينه است، اول از همه، رفتارشناسي حيوان، روان*شناسي انسان و داروشناسي.


    رفتارشناسي حيوان:
    فهميدن رفتار سگها شامل چگونگي شكل*گيري و عملكرد رفتار است كه در اين جزوات ما در مورد آن بحث مي*كنيم.

    به عنوان مثال، اجتماعي كردن توله*ها جهت جلوگيري از ايجاد تهاجم *پذيري مشكل*زاي بعدي بر پايه دانش رده*بندي طبيعي گروه گرگ*ها را است.
    سگها با اعتماد درست*تر تربيت شده به ندرت ايجاد مشكل مي*كنند. بنابراين سگ:

    1-بايد در پائين*ترين رتبه و رده*بندي در خانواده قرار گيرند و هرگز اجازه داده نشود كه رأس آن باشند.
    2-اين قضيه نبايد با زور و اجبار بدني و وحشي*گري باشد، نه تنها بخاطر جنبه*هاي انساني بلكه براي دلايل عملي.
    اعتماد به نفس سگ بايد حفظ شود و روابط با اعتمادي را با صاحب خود داشته باشد.
    مهمترين زمان براي ايجاد چنين غالبيت و اعتماد به صاحب در سن 12-4 هفتگي و طي اجتماعي شدن حيوان است.
    آخرين فرصت براي ايجاد غالبيت بر سگ توسط ارتباط سگ*ها با آن سگ است.
    به عنوان مثال بجاي ضربه زدن به سگ بهتر است كه توله را برداشته و به آرامي تكان دهيد.
    هميشه بوسيله تشويق كردن و گفتن كلمه*اي به سگ به او اطمينان قلبي بايد داد.


    روان*شناسي:
    روان*شناسان معمولاً از سگ*ها به عنوان الگوي حيواني براي فهم پايه زيست*شناسي طبيعت انساني و رفتارهاي غيرطبيعي استفاده مي*كنند.
    به عنوان مثال، تحقيقات دراپر روي 56 نژاد سگ، شباهتهايي را در شخصيت انسان با مدلها نشان داد.

    الف)واكنش سگ*ها- توانايي حركت سريع انسان

    ب)تهاجم*پذيري سگها- توافق ناپذيري انسان

    پ)تعليم*پذيري سگها- فكر و ديدباز انسان

    ساني (Sani) و گروهش در قسمت رفتارشناسي مطالعات اتصالي را در سگ*ها انجام دادند.
    آنها آزمايشات روان*شناسي استانداري روي سگها انجام شده است و رفتارهاي سگها با اصطلاحات روان*شناسي انساني تعبير شد.
    آنها فهميدند كه رابطه سگها با انسان مشابه رفتار در رابطه بچه- والدين و شامپانزه- انسان است زيرا آنها مشاهده كردند، پديده رفتاري و رده*بندي مشابه آنچه در روابط مادر- نوزاد است، مي*باشد.


    دارودرماني:
    داروهاي جديدي روي مدلهاي حيواني آزمايش و ايجاد مي*شود.
    به علت شباهت سگها با انسانها در صفات شخصيتي، داروهايي كه در درمان اختلالات رواني استفاده مي*شوند، گاهي روي سگها آزمايش مي*شوند.
    به عنوان مثال، بيشتر داروهاي استفاده شده در درمان اختلالات وسواسي (OCD)، ابتدا در كاهش علائم افسردگي جوندگان آزمايش شده است.
    با وجود اين OCD و افسردگي به طور واضح در سگها تشخيص داده مي*شود.
    پس داروهاي ويژه مطرح در درمان OCD اكنون روي مدل سگ مورد آزمايش قرار مي*گيرد.

    فعاليتهاي حقوق حيوانات گاهي تحقيقات روي مدل حيواني را محكوم مي*كند ولي بدون جانب*گيري در اين مورد بايد اذعان كرد كه اين تحقيقات نه تنها مفيد جهت درمان در انسانها است بلكه براي درمان در سگها نيز مفيد خواهد بود.
    اخيراً داروهاي مؤثر بر رفتار زيادي در درمان مشكلات رفتاري سگها استفاده مي*شود.



    «رفتار درماني براي سگها»

    تعداد زيادي سايت در اينترنت براي زمينه*هاي مختلف رفتار درماني سگ*ها وجود دارد.

    يكي از بهترين اينها مربوط به ترتيب سگ توسط استاد پلامسكي (pvof.plmslcy) در دانشگاه ويسكانسين (Wisconsin) مي*باشد:

    http://www.uwsp.edu/acad/psych/dog/lib-prob.htm

    سايت ديگر مربوط به مشاوره**هاي رفتارهاي حيوانات خانگي در

    http://www.apbc.org.uk
    اطلاعات مفيد ديگر در

    http://www.apbc.org.uk/articles.htm

    منبع عالي رفتار درماني در سايت رفتارشناسي كاربردي:

    http://www.usask.ca/wcvm/herdmed/applied-ethplogy.

    جامعه بين*المللي براي Anthrozoology:

    http://www.soton.ac.uk/azi/isazl.htm



    اگر شما راهكارهاي حرفه*اي را بخوانيد متوجه مي*شويد بعضي نويسندگان روي رفتارشناسي و بعضي به داروها يا كارهايي مثل اخته كردن تكيه كرده*اند.
    بهترين نتيجه با تركيب هوشمندانه اينها بدست مي*آيد. به نظر من اساس جلوگيري و برخورد با مشكلات رفتاري شامل موارد زير است:

    1-اجتماعي كردن كافي بين سگها و انسانها در محدوده سني 12-4 هفتگي

    2-غالبيت بايد در سنين پائين ايجاد شود و توسط صاحب حيوان براي تمام وقت اعمال گردد.

    3-غالبيت نبايد با اعمال فيزيكي مستقيم انجام گيرد زيرا براي سگ ناامني و ترس يا نگراني را ايجاد مي*كند كه خود مي*تواند از علل تهاجم*پذيري يا افسردگي باشد.
    استفاده از علائم سگها (تكان دادن، غرولندكردن، پائين نگه داشتن) و كنترل رفتار توسط سگها به عنوان غالبيت صاحب تعبير مي*شود.

    4-هر سگ بايد آموزش فرمانبرداري و پايه*اي را فرا گيرد (نشستن، ماندن، آمدن و بعضي كارها را بدون فرمان انجام ندهد مثل خوردن ، ترك محل خاص، كنار راه رفتن و غيره)

    5-رابطه صميمي واعتماد بايد گسترش يابد و حفظ شود. (نه انتقام، نه عصبانيت طولاني مدت و بايد به سگ بعد تنبيه، دوباره اعتماد داد).

    6-عادات خوب بايد ايجاد شود.

    ساختن عادات خوب بسيار مهم است.
    صاحب حيوان بايد به دقت بدانند چگونه سگها خود را به زندگي خانواده عادت مي*كنند و از نتايج رفتار سگها آگاه باشند.
    اگر به توله*اي اجازه داده شود تا از ظرف صاحب خود بخورند يا از ساندويچ صاحب گاز بزنند يا براي غذا بجنگند و پيروز شوند،
    اين صاحب بايد انتظار داشته باشد سگ مدام براي غذاگدايي كند و حتي براي بدست آوردن غذا از دست غريبه*ها، رفتار تهاجمي داشته باشد، چنين عواقبي براي زمينه*هاي ديگر رفتاري سگها نيز وجود دارد.

    استفاده از تقويت كننده رفتاري بسيار مهم است.
    صداي آرام و مهربان، نوازش شانه، يك تكه غذادادن از اين دست «تقويت*كننده*هاي رفتاري» است.

    بعضي مشكلات معمول توسط رفتار درماني، درمان مي*شوند.


    «تهاجم*پذيري»

    -%90 از گاز گرفتن سگها مربوط به آدم*هايي است كه سگها آنها را مي*شناسند.

    -بيشتر سگها كه گاز گرفته*اند، حيوانات خانگي بوده*اند.

    -%60 تا %70 از گاز گرفته شده*ها توسط سگها، بچه*ها و مسن*ها هستند.

    -%40 بچه*هاي گزيده شده منجر به از دست دادن بافت*هاي صورت (لب*ها، گونه و....) مي*شوند.

    -نيمي از شكايات موجود در بيمه صاحبان خانه مربوط به شكايات گاز گرفتگي توسط سگها است.
    رفتار تهاجمي، مشكل جدي براي صاحبين و همچنين دامپزشكان باليني است.
    تحقيقات نشان مي*دهد كه تهاجم*پذيري ملايم و نسبي ممكن است با تركيب جلوگيري از آسيب و صدمه، افزايش ساختارهايي در زندگي و كنترل امن سگ مانند آموزش رفتار مطيعانه سگ درمان شود.

    تهاجم*پذيري شديد و غيرقابل پيشگيري به نظر نمي*رسد كه به درمان جواب دهد.
    وقوع روزافزون تهاجم*پذيري توسط زمينه ژنتيكي و زيستي عصبي كنترل مي*شود.
    تحقيقات نشان مي*دهد كه تهاجم*پذيري ممكن است توسط درمان دارويي براي كنترل فاكتورهاي نور شيميايي مغز كاهش يابد.
    اين درمان*ها علاج قطعي نيست و بايد برنامه*هاي كنترلي و ايمني در خانه اعمال شود.

    از آنجائيكه درمان تهاجم*پذيري مشكل است، پيشگيري آسان*تر است.

    انواع تهاجم*پذيري:

    -تهاجم*پذيري غالب

    -تهاجم*پذيري اقليمي

    -تهاجم*پذيري ناشي از ترس

    -تهاجم*پذيري وحشيانه


    تهاجمي شدن بيش از حد علل متفاوت دارد كه مي*تواند از دو جنبه رديابي شوند:
    اجتماعي شدن ضعيف يا جفت*گيري و نژادگيري*هاي ضعيف.

    اگر سگها به طور مناسب اجتماعي شدند و دروس مطيع بودن را آموزش ببينند، مشكلات بسيار كمتري در زمينه تهاجم*پذيري در انتظار آنها خواهد بود.
    مهمترين نكته اين است كه تهاجمي بودن عليه سگ، برطرف*كننده تهاجم*پذيري سگها نيست.



    نگراني ناشي از جدايي در سگها
    (Separation Anxiety)

    مقدمه:
    نگراني ناشي از جدايي، ترس و عدم رضايت از جداماندن است كه معمولاً منجر به مشكل رفتاري نامناسب مي*شود.

    به عنوان حيوانات اجتماعي، طبيعي است كه توله*ها با مادرشان و ديگر خواهر برادرانشان ارتباط داشته باشند.
    هنگامي كه يك توله از خانواده خود جدا مي*افتد، با صاحب خود ارتباط پيدا مي*كند.
    اين ارتباط قابل*اعتماد، پايه*گذار ارتباط سالم و مناسب بين صاحب و حيوان مي*شود.
    با وجود اين وقتي سگ بيش از حد به صاحب خود وابسته مي*شود امكان است مشكل رفتاري ايجاد شود.

    مشكلات رفتاري زيادي در ارتباط با Sepration anxiety وجود دارد كه شامل مدفوع وادرار در محل نامناسب رفتارهاي تخريبي، پارس كردن زياد، ناله كردن، افسردگي و فعاليت بيش از حد است.
    اين علائم ممكن است نتيجه و نشانه مشكلات ديگري نيز باشد. با وجود اين اگر رفتار نامناسب به وضوح در ارتباط با عدم حضور صاحب باشد و به فاصله كوتاهي بعد از عزيمت صاحب رخ دهد و با برگشت و در جواب احوال*پرسي صاحب، به محض برگشتن ادامه يابد، علت احتمالي را Sepration anxiety مي*دانند.
    اگر مشكل رفتاري براي مدت زيادي حضور داشت سگ بايد از جهت مشكلات و بيماريهاي زمينه*اي توسط دامپزشك معاينه شود.

    عوامل دخيل:
    Sepration anxiety ممكن است در سگها با زمينه غيرطبيعي در ايجاد وابستگي آنها رخ دهد.
    وقايع تروماتيك (ناشي از ضربه) در زندگي سگهاي جوان ممكن است احتمال گسترش و ايجاد يك وابستگي شديد را فراهم كند.
    اين وقايع شامل جدا شدن زودهنگام از مادر، محروم شدن از ارتباطشان در اوايل زندگي (توله*هايي كه در مغازه*هاي فروش سگ يا لانه*هاي سگها نگهداري مي*شوند).
    تغيير ناگهاني محيط (خانه جديد، ماندن در كنل Kenel)، تغيير در روند زندگي صاحب مي*تواند منتج به پايان ارتباط و تماس ثابت با حيوان شود، غيبت موقتي يا دائم يكي از اعضاء خانواده (طلاق، مرگ، ترك بچه خانه) يا اضافه شدن عضو جديد به خانه (بچه، حيوان) مي*تواند از جمله اين علل باشد.

    رفتارهاي ناشي از جدا ماندن (Sepration):
    هر سگ رنجور از Sepration anxiety رفتارهاي متفاوتي را نشان مي*دهد.
    حداكثر بروز اين رفتارها پس از 30 دقيقه از جدايي رخ مي*دهد و اين زماني است كه بيشترين خسارت وارد شده است.
    سگها Sepration anxiety را با ناخن كشيدن و كاوش و حفر كردن در و پنجره در تلاش براي دنبال كردن صاحب انجام مي دهند.
    جويدن وسايل خانه نيز بسيار شايع است.
    بعضي سگها در محل نامناسب مانند كنار دريا كنار تخت*خواب صاحبشان، ادرار يا مدفوع مي*كنند.
    ناله كردن و پارس كردن براي مدتهاي طولاني نيز شايع مي*باشد.
    بعضي سگها افسرده مي*شوند و آب و غذا نمي*خورند تا صاحبشان برگردد.
    اين مورد بخصوص در مواردي كه صاحب براي مدت طولاني بيرون رفته است مي*تواند دردناك و مضر باشد.
    در موارد نادر سگها اسهال مي*شوند، استفراغ مي*كنند يا به خود آسيب مي*رسانند مانند جويدن خودشان يا ليس زدن بيش از حد خود در مواقعي كه تنها هستند.
    بيشتر سگها در مواقع رسيدن صاحب به منزل بيش از حد هيجان*زده مي*شوند و براي خوشامدگويي طولاني خود، رفتارهاي غيرطبيعي* نشان مي*دهند.


    درمان
    بعضي روش*ها براي درمان مشكلات رفتاري شامل:
    تنبيه كردن يا رفتارهاي مطيعانه درماني مي*باشد.
    اين روشها در ارتباط با مشكل رفتاري است، با وجود اين در رفع منشاء اين مشكل بي*اثر هستند.
    با چشم*پوشي از منبع و منشاء مشكل يك رفتار نامناسب ديگر ممكن است به راحتي توسط سگي كه مي*خواهد از نگراني فرار كند، جايگزين شود.
    به علاوه تنبيه به نظر مي*رسد مولد باشد و نگراني سگ را بعد عزيمت صاحب بيشتر كند.
    بنابراين تنبيه به عنوان روش قابل*قبول در درمان Sepration anxiety توصيه نمي*شود.

    در حال حاضر، قابل*قبول*ترين روش درمان Sepration anxiety، عزيمت برنامه*ريزي شده است.
    اين روش شامل تنظيم تنها بودن سگ با قرار گرفتن در جدايي*هاي كوتاه*مدت است.
    از آنجائيكه پاسخ استرسي حيوان با فاصله كوتاهي از عزيمت صاحب اتفاق مي*افتد (طي 30 دقيقه)، سگ تنها براي زمانهاي بسيار كوتاه تنها بماند (چند ثانيه تا چند دقيقه) تا اطمينان حاصل شود كه قبل از بروز علائم، صاحب برمي*گردد.
    قبل از آنكه اين زمانهاي عزيمت افزايش يابد صاحب بايد از عدم استرس داشتن حيوان اطمينان حاصل كند.
    صاحب بايد كاملاً مراقب علائم نگراني و تشويش حيوان (anxiety) باشد و از اينكه حيوان خوشامدگويي عجيب و طولاني ندارد مطمئن شود.
    بعد از اينكه اين عزيمتهاي كوتاه به 30 دقيقه رسيد، زمان تنها ماندن سگ مي*تواند به زمانهاي بيشتري افزايش يابد.
    هنگامي كه سگ به مدت 5/1 ساعت تنها ماند، او مي*تواند تمام روز را تنها طي كند.

    عزيمت و بازگشت بايد كاملاً آرام و بدون رويداد مهم انجام گيرد تا اين رفتار بر سگ تقويت (overstimulating) نشود.
    سگ نبايد در هنگام ترك صاحب يا برگشت او مورد توجه قرار گيرد.
    توجه زياد قبل از عزيمت يا برگشت به نظر مي*رسد نگراني (anxiety) را در هنگام جدايي بيشتر كند و اين قضيه براي صاحبين خيلي آسان نيست.
    اسباب*بازي*هاي بي*ضرر و ايمن مي*توانند در اين جدايي*هاي كوتاه*مدت مورد استفاده قرار گيرد.
    تلويزيون يا راديو مي*توانند روشن* باشند يا اسباب*بازي*هاي جويدني را مي*توان براي سگ فراهم كرد.

    دارودرماني نگراني گاهي اوقات براي كاهش آن انجام مي*گيرد.
    اينها معمولاً براي سگهايي كه شديداً دچار Sepration anxiety هستند و يا هنگامي كه صاحبين مجبورند در هنگام درمان سگشان را براي مدت طولاني تنها بگذارند استفاده مي*شود.
    استفاده از دارو اين اجازه را به سگ مي*دهد كه زمانهاي طولاني*تري را بدون نگراني و تشويش طي كند.
    با وجود اين، در بيشتر موارد داروها به عنوان راه*حل پيشنهاد نمي*شوند و بايد با تركيب برنامه درماني ذكر شده انجام گيرد.
    دامپزشك بايد براي اطلاعات ديگر و در مورد ايمني و اثر بخشي داروهاي كاهنده نگراني مورد مشورت قرار گيرند.

    در موارد شديد، صاحب بايد قدمهايي را در جهت كاهش وابستگي سگ به انسان انجام دهد.
    در اين مورد صاحب بايد در دوره*هايي از زمان، گاهي تا 3 هفته از سگ چشم*پوشي كند.
    اين قضيه ارتباط بين صاحب و سگ را نمي*شكند اما وابستگي شديد سگ را كاهش مي*دهد و اين اجازه را مي*دهد كه در مواقع عدم حضور صاحب آن را بدون نگراني تحمل كند.
    چشم*پوشي از حيوان خانگي مورد علاقه*تان ممكن است سخت باشد اما بايد به خاطر داشته باشيد كه نتيجه آن رابطه شاد و سالم بهتر و بيشتر خواهد بود.

    پيشگيري:
    وقتي توله يا سگ جديد به خانه آورده مي*شود، مهم است كه از شرايطي كه ارتباط بيش از حد و قوي را تقويت مي*كند جلوگيري شود.
    سگ بايد به آرامي براي تنها ماندن آموزش داده شوند.
    اين امر با آموزش صحيح در حيوانات جوان رخ مي*دهد.
    همينطور اصمينان حاصل شود كه سگ مرتب صاحب را دنبال نمي*كند و به تدريج در خانه تنها گذارده شود و اين راهي است به سمت رابطه سالم صاحب با سگ.


    نتيجه:
    اگر فكر مي*كنيد كه حيوان شما قرباني Sepration anxiety است بايد هرچه زودتر به فكر كم كردن اين مشكل باشيد.
    متأسفانه اين مشكل به راحتي برطرف نمي*شود.
    دامپزشك ممكن است برنامه درماني را شروع كند و يا به رفتارشناس حيوان كه با روش*هاي درماني مختلف آشناست ارجاع دهد.
    مهم است بخاطر داشته باشيد كه حيوان شما بد نيست يا سعي در افتضاح كردن زندگي ندارد، اگرچه گاهي اوقات اينچنين حس مي*شود.

    حيوان شما قرباني اختلالي است كه مي*تواند درمان شود.
    پيش آگهي در صورتيكه تمايل به گذاشتن وقت باشيد، عالي است.
    اگر تلاش*هاي شما در كاهش نگراني و تشويش حيوانتان مؤثر نبود با افراد حرفه*اي تماس بگيرد، زيرا ممكن است به جزئياتي حياتي اشاره كنند كه افراد كم*تجربه در مشكلات رفتاري از آن چشم*پوشي كرده*اند.


    (ترجمه دكتر عباس زاده
    انجممن حمايت از حيوانات )




    زبان
    با وجود آنكه برخي از سگها ممكن است بسيار باهوش باشند،* ولي آنها قادر به انجام بعضي كارهاي بسيار پيچيده ذهني مانند نمادسازي30 يا آبستراسيون پيشرفته نمي*باشند.
    براي مثال سگها قادر به فهميدن زبان با درك متداولي كه از لغات وجود دارد نمي*باشند.
    آنها مي*توانند براي مثال معني كلمه «قدم*زني» را به صورت يك ايده يا انتظار خاصي تداعي كنند ولي هيچ تصويري از صرف و نحو نمي*توانند داشته باشند.
    اين حيوانات نمي*توانند بياموزند كه تركيبات متفاوت واژگان مشابه معاني جديدي توليد مي*كند.
    براي مثال يك سگ ممكن است معني بنشين، غذا و... را درك كند ولي ياد گرفتن مفهوم اين دو فرمان به اين معني نمي*باشد كه عبارت «بنشين سر غذا» را نيز درك كنند.
    در نتيجه سگها هرگز چيزي بيشتر از قسمت*هاي كوچكي از گفته*هاي صاحبش را درك نمي*كند.
    علت اينكه بعضي از صاحبان احساس مي*كنند كه سگشان آنها را درك مي*كنند اين است كه سگها ارتباط غير كلامي مانند حالت صورت، اشارات و حركات سر و صورت و تُن صدا را خيلي خوب درك مي*كنند و به خوبي قادر به پيش*بيني حركات و تفسير ايما و اشاره**هاي صاحب خود مي*باشند.

    در ارتباط با همين موضوع، با وجود توانايي آشكار سگها در ضبط خاطرات گذشته و ساختن چشم*انداز آينده، به هيچ عنوان نمي*توانند با گذشته يا آينده ارتباط برقرار كنند.
    انسانها قادرند بوسيله زبان در طول زمان به عقب و جلو حركت كنند ولي در سگها زبان وجود ندارد.
    مشكلات رفتاري مانند دزديدن غذا و جويدن و گاز گرفتن اشياء كه در هنگام عدم حضور صاحب سگ رخ مي*دهد را مي*توان به اين موضوع مربوط دانست، در اين مواقع نه فرمان صاحب دام مبني بر نخوردن سوسيس*ها قبل از ترك اتاق در جلوگيري از اين عمل تأثيري دارد و نه تنبيه حيوان پس از بازگشت صاحبش و مواجهه با سوسيس*هاي خورده شده؛
    در هر دوي اين موارد عمل صاحب سگ از نظر زماني با زمان وقوع تخلف حيوان فاصله زيادي دارد و تأثيري روي آن نخواهد داشت.


    درك مسائل اخلاقي
    يكي ديگر از نكاتي كه هنگام بررسي مشكلات رفتاري بايد در نظر داشت اين است كه سگها توانايي درك مسائل اخلاقي را ندارند: براي آنها خوب و بد تفاوتي ندارد.
    خيلي اوقات مشكلات رفتاري كه در سگها بوجود مي*آيد نه تنها براي صاحبانشان دردسرساز است بلكه گاهي اهانت*آميز هم تلقي مي*شود و موجبات دلسردي آنها از حيوانشان را فراهم مي*آورد به همين دليل اين مشكلات بدتر هم مي*شوند و توسعه مي*يابند.
    آنها بخصوص پس از ديدن رفتارهاي فرمانبردارانه و حاكي از ترس حيوان كه پس از انجام كار اشتباه ديده مي*شود، عقيده پيدا مي*كنند كه حيوان مي*داند فلان كار اشتباه است ولي انجام مي دهد.
    صاحب حيوان اغلب اين قبيل رفتارهاي حيوان را نشانه شرمندگي آن مي*داند.
    در حاليكه در حقيقت اين رفتارها يك ترس ساده از تنبيه شدن مي*باشد و هيچ ردپايي از درك اخلاقي در آنها وجود ندارد.
    اين تفسيرهاي اشتباه بخصوص باعث پيچيده*تر شدن مشكلات رفتاري مخربي كه هنگام عدم حضور صاحب سگ رخ مي*دهد، مي*شود.
    صاحب سگ وقتي به خانه باز مي*گردد مي*بيند فرش جويده شده است و سگ او با حالتي مطيع و دلواپس چمپاتمه زده يا پاورچين پاورچين به گوشه*اي مي*گريزد، علاوه بر ناراحتي براي فرش با خود مي*انديشد كه «اين سگ مي*داند كه انجام اين كار اشتباه است:
    ببين چه قيافه خطاكاري به خود گرفته است.
    او حتماً اين كار را براي جلب توجه يا به تلافي بيرون رفتن من انجام داده است».
    بسته به خلق و خوي فرد، صاحب حيوان ممكن است با آن برخوردي خشن داشته باشد تا به او بفهماند انجام چنين خطايي بدون مجازات نخواهد بود يا آنكه حيوان را مورد مهر و محبت بيش از حد خود قرار دهد كه احساس فراموش*شدگي در او شكل نگيرد.
    هر كدام از تدابير گفته شده ممكن است به جاي بهبود اوضاع آنرا بدتر كند(به بخش 7-10 مراجعه شود).


    پيروي از قانون
    سگها قدرت پيروي و گردن نهادن با قانون (به معني كلمه) را ندارند.
    سگها ممكن است تنها به اين دليل كه عادت پياده*روي در پياده*رو در آنها شكل گرفته شده است، خيلي اطمينان بخش كنار صاحب خود در پياده*رو قدم بزنند ولي ندانند كه نبايد وسط خيابان بروند.
    بنابراين ممكن است سگي از 100 بار 99 بار در پياده*رو بدون اينكه وارد خيابان بشود، به آرامي قدم بزند ولي بار صدم تحت*تأثير يك محرك قوي مانند ديدن گربه*اي در آن دست خيابان ناگهان به وسط خيابان بدود.
    عدم توانايي سگها در آموختن قانون (آنچنان كه انسان*ها مي*آموزند) در فرايند آموزش آنها به خوبي انعكاس دارد.
    بيشتر قوانيني كه انسانها مي*آموزند از طريق تجربه*هاي شخصي
    (مانند: به علت بسته بودن مغازه*ها، پنجشنبه*ها زود تعطيل مي*شود)
    يا از طريق آموختن از گفته ديگران (براي خريد نان بايد در صف ايستاد) حاصل مي*شود،
    با يكبار آموختن يك قانون، انسانها قادرند از موقعيتي كه از درستي آن مطمئن نيستند براي هميشه به موقعيتي كه همواره (بر اساس آن قانون) درست است تغيير وضعيت بدهند و آن قانون را در شرايط مشابه به كار گيرند.
    يكبار كه بياموزيم براي خريد نان بايد در صف ايستاد هرگاه كه به نانوايي برويم در صف خواهيم ايستاد، ولي (سازوكار) آموختن در سگها مشخصاً فاقد چنين تغييراتي است و رشد اين فرايند در آنها كند و مرحله به مرحله است.
    به عبارت ديگر از «انجام اشتباه» در بيشتر اوقات، بايد آهسته آهسته، بهتر و بهتر شود تا به «انجام درست» در بيشتر اوقات رسيد.

    از اين موضوع مي*توان براي تربيت سگ و جلوگيري از مشكلات رفتاري آنها سود برد.
    صاحبان سگ نبايد با يك بار آموختن پاسخي، فكر كنند كه سگشان آنرا براي هميشه ياد گرفته است(مانند ماندن در باغ يا راه رفتن در پياده*رو).
    بلكه همواره بايد به خاطر داشته باشند كه يك شرايط و موقعيت خاص مي*تواند منجر به لغزش و اشتباه حيوان بشود.
    گاه در مورد انسانها گفته مي*شود كه بيشتر آموخته*هاي ما از اشتباهات ما منشاء مي*گيرند.
    زيرا كه اين اشتباهات ما را در شناخت قوانين و استفاده آنها در آينده كمك مي*كنند، ولي به نظر مي*رسد كه اين مسئله زياد در مورد سگها صادق نيست.
    اغلب وقتي سگي كاري را درست انجام بدهد، احتمال تكرار آن در آينده بيشتر خواهد بود.
    بنابراين از شرايطي كه باعث رفتار اشتباه سگ مي*شود بايد اجتناب كرد.

    منابع جهت مطالعه بيشتر:

    WALKER‚S(1983). Animal Thought. Routledge and Kegan Paul, London.

    15-maze
    16 -B.F.Skinner
    17 –hard-core Learning theory
    18 –mechanisticماده*گرايي افزارگاني، مطابق با عقايد اين باور تمام پديده*هاي جهاني و حتي حيات را مي*توان از راه بررسي ماده و تحرك ماده طبق قوانين طبيعي توجيه كرد.=
    19 -(Skinnerian model)
    20 –associative learningاصلي كه به موجب آن افكار، عواطف و حركات چنان به هم مربوط مي*شوند كه به توالي در ذهن پديدار مي*گردند.=
    21 -Pavlov’s dogs
    22 -(Mackintash,1974).
    23 –delyed response
    24 –Beritoff,1971
    25 –Scott and Fuller,1971
    26 –beagles dogs
    27 –spatial tasks
    28 –basenjis dogs
    29 –manipulatng tasks
    30 -Symblistion
    ترجمه: دكتر داريوش سعادتي
    منبع: رفتارشناسي سگ از انتشارات جامعه دامپزشكي حيوانات كوچك انگلستان



    دوستان به خاطر وجود ( * )در بخش هایی از مقاله پوزش میخوام , چون تعداد زیاد و مقاله هم طولانی بود واقعا نتونستم همه رو بردارم . باز هم شرمنده






  2. #2
    کاربر تازه وارد

    تخصص
    KEEPER
    محل سکونت
    MASHHAD
    جنسیت کاربر
    مرد
    نوع حیوان خانگی
    ZHERMAN SHIPERD
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    شماره عضویت
    10119
    میانگین پست در روز
    0.00
    تعداد ارسال ها
    1
    باسلام؛واقعآزحمت کشیدیددستتون دردنکنه(*)هااززیبایی زحماتت کم نمیکنه چون تازه وارد هستم تشکرکردن(درزمان دیداراولیه)بلدنبودم امروزفقط برای تشکرکردن آمدم.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پرسش و پاسخ پیرامون رفتارشناسی و روانشناسی سگ ها
    توسط hsoonheb در انجمن روانشناسی و رفتار شناسی سگ
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 18th April 2013, 11:37 PM
  2. رفتارشناسی سگ ها
    توسط hsoonheb در انجمن روانشناسی و رفتار شناسی سگ
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 20th July 2011, 05:29 PM
  3. گزارش بی بی سی از کاسکوها
    توسط Ali-Bahal در انجمن اخبار دنیای حیوانات
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 11th April 2011, 11:30 PM
  4. هندوانه‏ زرد یا هندوانه آناناسی
    توسط Shahrzad در انجمن سیفی و سبزیجات
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21st October 2010, 08:53 PM
  5. طوطی کانور سر گیلاسی
    توسط بابک آژیده در انجمن کانور ها(Conure Parrots)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 8th April 2010, 11:47 AM

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات متنی : کیف لپ تاپ