تنوع و گستره زیستی گیاهی و جانوری در کشور ما بر کسی پوشیده نیست. از جنگل های شمال تا کویر فرحزاد، از جزایر جنوب تا آخرین نسل جنگل های بلوط در کردستان و لرستان همه و همه میزبان گونه های عجیب و گوناگونی از جانداران هستند. در این میان اما چیزی که کمتر به آن پرداخته شده است زندگی موجودات و گیاهان دریایی و یا وابسته به آن است. کمتر کسی دریاچه فصلی جنوب روستای کویری فرحزاد و موجوداتش را می شناسد. البته جای تاسف چرا ولی جای تعجب چندانی ندارد. وقتی خلیج فارس تنها به نفت شناخته می شود، دریای عمان به ماهی تن و دریای خزر به خاویار، وقتی ماهی های عجیب و مرجان ها و گیاهان دریایی تنها سر از تورهای ماهی گیری صنعتی در می آورند، توقع بی جایی است شناخت و مطالعه آن همه زیبایی و شگفتی.
با همه این ها نباید ظرفیت اعجاب انگیز حوزه گردشگری را در ایران به فراموشی سپرد. شناخت و به عرصه عمل رساندن این ظرفیت اگرچه دور از ذهن اما به غایت در دسترس است. گام و اراده جدی تنها واسط مفقود این میانه است. نگاهی گذرا به کشور ترکیه نشان می دهد که چگونه این کشور با یافتن این حلقه واسطه توانسته از صنعت توریسم استفاده مطلوب را در جهت توسعه اقتصادی و رشد درآمد سرانه سالیانه خود داشته باشد. و در این میان توریسم آکواریوم چه جایگاهی را اشغال کرده است. با استناد به آمار های موجود در آمد ماهیانه ایران در سال 89 (پیش از تحریم ها) از فروش نفت نزدیک به 7میلیارد دلار بوده است. به عبارت دیگر ایران سالیانه کمی بیش از 80 میلیارد دلار از فروش نفت کسب در آمد می کند. باید در نظر گرفت که این صنعت چه تاثیراتی بر محیط زیست می گذارد و در وهله بعد اینکه باید توجه کرد نفت و گاز منابع محدودی هستند که روزی به پایان خواهند رسید و سرمایه گذاری بلند مدت در این خوزه اتلاف ظرفیت های بومی است.
در سال 1998 ترکیه میزبان 975000 توریست از کشورهای مختلف بوده است. این رقم تا سال 2003 رشد کمی داشته و به بیش از 13 میلیون توریست می رسیده است. اما در سال 2005 بیش از بیست و یک میلیون توریست از ترکیه بازدید کرده اند. این رقم در سال 2011 به 31 میلیون نفر رسیده است. در آمد سالیانه ترکیه از صنعت توریسم در سال 2005 هفده و نیم میلیارد دلار و در سال 2013 بیشتر از 31 میلیارد دلار بوده است. سالانه نزدیک به 5 میلیون آلمانی، 3.5 میلیون روس و1.1 میلیون ایرانی از این کشور بازدید می کنند.

یکی از جاذبه هایی که ترکیه برای ارتقا صنعت توریسم دست به ایجاد آن زد، ساخت آکواریومی در استانبول بود که در سال 2011 افتتاح گردید. این آکواریوم که در اروپا بزرگترین آکواریوم موضوعی شناخته می شود، با بیش از 6700 متر مکعب آب میزبان 25000 آبزی و حیوانات وابسطه به آب است. این آکواریوم از 16 بخش مختلف تشکیل شده است از دریای سیاه شروع و به جنگل های بارانی ختم می شود. سعی شده است که همه بخش ها تا حد امکان شبیه به محیط بومی ای که آن بخش از آن الگو گرفته است ساخته شود. هدف این آکواریوم میزبانی از 2.5 میلیون بازدیدکننده در سال است که البته رسیدن به این هدف با توجه به 40000 بازدیدکننده در هفته اول افتتاح دور از دسترس نیست.


همانطور که بیان کردیم کشور ما ظرفیت های فوق العاده ای برای توسعه صنعت توریسم دارد. به صورت مشخص در مورد آکواریوم های عمومی باید گفت کشوری با این همه مرز دریایی قطعا پتانسیل بالایی برای احداث یک آکواریوم بزرگ دارد. صخره های مرجانی خلیج فارس، آبزیان گوناگون دریای خزر، لاکپشت های جزیره قشم، پرندگان مهاجر میانکاله و همه و همه نمونه های در دسترس ما برای استفاده در یک آکواریوم هستند. رسیدن به آینده ای روشن بدون وجود چشم انداز های وسیع و افق ها دور دست بعید به نظر می رسد. همانطور که مثال ترکیه به ما آموخته است، پیدا کردن حلقه مفقوده مذکور کار چندان سختی نیست. حتی اگر سخت، ولی دست یافتنی است.




منبع : آبسکون