راهنمای خرید دوربین دیجیتال

برای بسیاری از مردم خرید یک دوربین دیجیتال کار ساده نیست در واقع نه تنها دوربینهای مختلفی با سایزها، قابلیت ها و قیمت ها متنوع وجود دارند بلکه گاهی مردم در شناخت نیاز اصلی خود نیز دچار سردرگمی هستند. چیزی که، در این راهنما بدنبال آن هستیم، کمک به خرید بهترین گزینه مطابق با توان و نیاز شماست.
نکات مهم
1. هیچ خصوصیت ای وجود ندارد که به شما بگوید کدام دوربین بهتر است.
2. هیچ موقع به دنبال بهترین دوربین دنیا نباشید چون هر دوربینی در کلاس خود بررسی شده و قطعاً دارای مزایا و معایبی می باشد.
3. تست کردن پیش از خریدن
چه نوع دوربینی ؟
(ببین و بگیر) (مقرون به صرفه، فوق باریک و کوچک) ما بین 50 دلار تا 300 دلار
کسانی که بدنبال دوربینی با یک گام فراتر از یک دوربین تلفن همراه هستند به سمت این دوربین ها می روند که به طور معمول دارای خصوصیات زیر هستند :
* جمع و جور در حدی که در جیب قرار می گیرند.
* طراحی شده برای عملکرد اتوماتیک
* رنج زوم کمتر از 10x
* مناسب برای استفاده ی کلی و عمومی
(کامپکت مگازوم) 200 تا 350 دلار
دوربینی هایی جمع و جور با لنز ثابت و سنسوری کوچک طراحی شده برای عملکرد اتوماتیک و اندکی دستی که دارای کیفیت عکس بهتری به نسبت دوربین های ببین و بگیر می باشند.
(مگازوم) 350 تا 500 دلار
دوربین های با بدنه ای حجیم اما سنسوری کوچک و لنز ثابت که دارای رنج زومی تا 20x با عملکرد دستی و اتومات می باشند که مدلهای گران قیمت تر آن معمولاً از EVF بهره میبرند. این دوربین ها با نام پل نیز شناخته می شوند که به علت اینکه مانند پلی مابین دوربین های کامپکت و دیجیتال هستند. این گونه نامگذاری شده اند.
(کامپکت های آماتوری) 400 تا 1100 دلار
مناسب برای افرادی که به عکاسی علاقه مند و خواهان تنظیمات دستی هستند اما به دنبال چیزی ساده و جمع و جور می باشند. این دوربینها به سادگی در جیب قرار می گیرند و از لنزی فیکس بهره برد اما دارای سنسوری بزرگ تر از دوربین هایی ببین و بگیر می باشند و در ضمن دارای کنترل های دستی و اتومات کاملی هستند. برخی از آنها از EVF بهره میبرند.
(دوربین های بدون آینه آماتوری) 400 تا 600 دلار (ILC)


مناسب برای کسانی که بدنبال عکسبرداری بهتر و سریع تری به نسبت کامپکت ها هستند اما نمی خواهند به دنبال دوربین های حجیم SLR بروند. دوربین های بسیار کوچک با قابلیت تعویض لنز و سنسوری با قطع میانه دارای هر دو عملکرد دستی و اتوماتیک با EVF یا بدون آن.
(دوربین های SLR آماتوری) 500 تا 1000 دلار
آغاز عکاسی حرفه ای با دوربین های با منظره یاب اپتیکال، قطع سنسور بزرگ APS-C ، لنزهای قابل تعویض و عملکرد قابل دستی و اتومات
(ILC های حرفه ای) بالای 700 دلار
مناسب برای افرادی علاقه مند به عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت دوربینی با کیفیتی نزدیک DSLR ها اما بسیار جمع و جور تر از آنها که از لنز قابل تعویض با سنسوری میانه بهره میبرد و دارای حالات دستی و اتومات به همراه EVF می باشد.
(SLR های نیمه حرفه ای) بالای 1000 دلار
مناسب برای عکاسانی که بدنبال سرعت و کیفیت ساخت بالایی هستند اما بسیار حجیم بوده دارای سنسور APS-C و حتی فول فریم می باشند و از OVF نیز بهره می برند و دارای کیفیت عکس بالایی هستند.
(DSLR های حرفه ای) بالای 1200 دلار (تنها بدنه)
برای عکاسان حرفه ای که بدنبال ایجاد بهترین عکس ممکن هستند. این دوربینهای حجیم از سنسور APS-C و فول فریم و لنزهای قابل تعویض و OVF بهره می برند و دارای حالات تمام دستی و تمام اتوماتیک هستند.
چقدر زوم ؟

فاصله ی کانونی بلندتر به شما امکان نزدیکی هر چه بیشتر به سوژه تان را فراهم می کند. برای داشتن فواصل واید تا تله، کمپانی ها اقدام به تولید لنزهایی با رنج بزرگ تر و بلندتری می کنند. البته شاید شما در موارد بسیار نادری به رنجی بالاتر از 20X نیاز داشته باشید.

(خصوصیات کلیدی)
- رزولوشن : که با مگاپیکسل نامگذاری می شوند که معرف تعداد پیکسل های سازنده ی عکس می باشد. البته به خودی خود این خصوصیت، خاصیت تاثیرگذاری نیست و هستند بسیاری از دوربین هایی که دارای تعداد پیکسل بالایی هستند ولی به علت عدم بهره گیری از سنسوری بزرگ و یا پردازنده ای قوی فاقد کیفیت عکس خوبی می باشند.

- لنز : در مورد لنز 2 مورد و نکته مهم وجود دارد :

1- فاصله کانونی : که در mm معرفی می شود و میزان بزرگنمایی عکس را نیز تعیین میکند لنزهایی با فواصل کانونی دو گانه لنزهای زوم می باشد که از یک رنج شروع شده و به رنجی دیگر می رسند. لنزهایی با فواصل ثابت نیز لنزهایی فیکس با یک فاصله ی کانونی می باشند. بطور مثال لنزی با فاصله ی کانونی 20mm-100mm دارای زوم 5x می باشد. به لنزهای ثابت گاهاً پرایم نیز می گویندی. لنزهای زوم در یکی از چند شاخه ی زیر قرار میگیرند :
فوق واید : (کمتر از 18mm) واید : (مابین 18mm تا 30mm) نرمال : (از 30 تا 70mm) تله فوتو : (از 70 تا 300mm) سوپر تله (از 300mm به بالا)

2- دیافراگم : نشان دهنده ی حجم نور ورودی به لنز که قطعاً اعداد کوچکتر معرف دریچه ای بازتر و در نتیجه حجم نور ورودی بیشتری می باشند. برخی لنزها دارای و دیافراگم ثابت مانند f/2 و برخی متغیر مانند f/3.5-5.6 که به فضای f/3.5 در 18mm و 15.6 f/ در 55mm می باشند (برای لنزی با فاصله ی کانونی 18-55). به علت مزیت فوق العاده ی لنزهایی با دیافراگم باز که گاهاً لنز روشن تر یا سریع تر نامیده می شوند، این لنزها از نمونه*های دیگر بسیار گران تر نیز می باشند.
قطع و نوع سنسور
سنسورهایی با قطع بزرگ تر معمولاً واجد کیفیت عکس بهتر نیز هستند اما خوب سنسورهای بزرگ تر به دوربین بزرگ تری نیز نیاز دارند و نه تنها بدنه ای بزرگ تر بلکه لنز و سیستم الکترونیکی پیچیده و بزرگ تر را نیز می خواهند. در ضمن لنزهای بزرگ تر به مراتب گران تر نیز می باشند. قطع سنسورها معمولاً در 2 فرمت یکی ابعاد mm و یکی بنا بر فرمت ای مانند 1/1.7 اینچ ارائه می گردد. در نمودار بالا قیاس قطع های مختلف آورده شده است.
اما در مورد نوع سنسور تنها چند نمونه ی خاص وجود دارد. مشهورترین و پر کاربردترین آنها سنسور نوع CMOS که سنسور نوع CMOS BSI بیشتر برای دوربینهای کامپکت برای دادن توانایی عکاسی در حساسیت های بالا ساخته می شود. البته برخی کمپانی دارای چیدمان متفاوت فیلترهای رنگی (CFA) بروی تراشه می باشند که مرسوم ترین آنها سیستم چیدمان بایر می باشد. در برخی از چیدمان ها رنگ سبز بیشتر به کار می رود به این دلیل که رنگ سبز انتقال دهنده ی جزئیات بیشتری می باشد. برخی دوربین های ارزانتر نیز از نمونه ی سنسور نوع CCD بهره می برند که فاقد کیفیت عکس CMOS میباشند.

حساسیت نوری

حساسیت نوری دوربین ها را با نام حساسیت ISO که اعداد بالاترین دوربین را به گرفتن عکس در شرایط کم نورتر قادر می سازد. اگرچه ISO بالاتر حجم نویزها را نیز افزایش میدهد. به همین دلیل باید دقت کرد که در بسیاری از دوربین ها ISO بالای آنها عملاً فاقد کارایی می باشد و عکسها را دچار افت کیفی شدید می کند.


منظره یاب

اگرچه بسیاری از کمپانی در محصولات اخیر خود دوربین ها را بدون منظره یاب می سازند اما مدلهای حرفه ای تر و گران قیمت تر از مزایای آنها بهره می برند. منظره یاب هنگامیکه به علت تابش نور مستقیم خورشید نمی توان از LCD استفاده کرد بسیار مناسب می باشد. در کل 3 نوع منظره یاب وجود دارد. یک نوع منظره یاب دوربین های ببین و بگیر فیلم که دید مستقیمی را به شما می دهند، یک نوع OVF که دید از طریق لنز می باشند و نوع سوم EVF منظره یابهای EVF 2 مزیت دارند : یکی به هنگام فیلمبرداری و دیگری اینکه دید این منظره یاب همان پیش نمایش عکس ست که گرفته خواهد شد. اما در ضمن OVF ها نیز دارای مزیت کاملی در عکسبرداری سریع و فاقد تاخیر زیادی هستند. در مورد منظره یاب نکته ی مهم توجه به میزان پوشش فریم هر منظره یاب است که قطعاً هر چه به 100% نزدیک تر باشند بهتر است و 100% نیز بهترین منظره یاب است.

لرزشگیر عکس

این سیم ریسک تار شدن عکسهایتان را به طور چشمگیری کاهش می دهد که بر 2 نوع داخل دوربینی و داخل لنزی می باشد. تقریباً هر در مدل عملکردی مشابه دارند اما به نظر می رسد مدل داخل لنز اندکی اجرای بهتری دارد ولی مزیت مدل داخل دوربینی اینست که بروی تمام لنزها کار می کند اما مدل داخل لنزی فقط بروی برخی لنزها کار گذاشته میشود.

عمر و نوع باتری

بیشتر دوربین ها از باتری نوع Litium ion قابل شارژ بهره می برند که به نسبت باتریهای AA که در همه جا قابل تهیه اند دارای عمر بهتری می باشند. در هنگام خرید دوربین باید به تعداد شات در هر شارژ کامل دوربین دقت کرد.

عکسبرداری پی در پی

میزان تعداد فریم ای که دوربین در هر ثانیه ثبت می کند را نرخ عکسبرداری پی در پی آن می گویند. این فاکتور اندکی پیچیده می باشد جدا از اینکه نرخ عکسبرداری پی در پی گاهی در حالت با رزولوشن کامل و با افت کیفی معرفی می شود، گاهی کمپانی ها ادعا می کنند که به طور مثال سرعت در رزولوشن کامل 10fps است اما نمی گویند که فوکوس و نوردهی اتومات معمولاً بروی فریم اول تنظیم می شود. چیزیکه سرعت را به 5fps نزدیک تر میکند.

ویدئو

دیگر قابلیت Full HD یا 1920*108pیا 1080/30p به قابلیت مرسوم ویدئو بسیاری از دوربین ها تبدیل شده است. در ضمن برخی دوربین ها در کنار این قابلیت با ارائه فرمتهایی بالاتر از 60fps به شما امکان ضبط آهستیه را نیز می دهند. نکته ی مهم دیگر توجه به قدرت فوکوس و کنترل فوکوس در حین فیلمبرداری می باشد. در ضمن باید به تعداد کنترلهای دستی در حین فیلمبرداری نیز توجه کرد.

حالات عکسبرداری
شامل حالات دستی و اتوماتیک
Wi-Fi,GPS
قابلیت هایی جدید و سودمند که گاهاً در دوربین های جدید به صورت یکپارچه و داخل ساخته می شوند. با قابلیت Wi-Fi به طور مثال در 6D کانن شما می توانید به راحتی عکسهایتان را به PC منتقل و یا دوربین تان را از طریق تبلت یا گوشی تان کنترل کنید.

- دوربین های بدون آینه : مسیری جدید

سوال همیشگی «چه دوربینی بخرم ؟» روز به روز به سوالی سخت تر تبدیل می شود. در گذشته انتخاب ساده تر بود. شما یا بدنبال کیفیت عکس، سرعت بالا و یا کنترل پذیری بودید که در این صورت به سراغ دوربین های DSLR می رفتید و یا بدنبال قابل حمل بودن، کاربری ساده و قیمت و رنج زوم بودید که در این صورت یکی از انواع کامپکت ها را انتخاب می کردید. به عنوان پلی ما بین این 2 بخش نیز دوربینهایی معروف به پل قرار داشتند که شکاف این دو را پر می کردند.

اکنون با ظهور دوربین های بدون آینه بخش جدیدی نیز افزوده شده است. دوربین هایی با سنسور بزرگ و لنز هایی قابل تعویض مانند SLR ها در ابعادی کاملاً مشابه کامپکت ها دوربین های بدون آینه (که با نام دوربین های سیستم کامپکت نیز شناخته می شوند) ابتدا با معرفی سیستم Four-Thirds توسط پاناسونیک و المپیوس در 2008 معرفی شد. نسل اول از محصولات جدید این دو کمپانی (دو دوربین تصویر بالا) در دو ساختار مختلف و متفاوت عرضه شده اند که تا امروز نیز هم چنان از همین 2 ساختار پیروی می کنند. از آن زمان تاکنون و با چند وقفه کمپانی های سامسونگ، سونی، پنتاکس، نیکون، فوجی فیلم و کانن نیز به ساخت این دوربینها روی آورده اند.

چه مزیتی دارند ؟

بدون در نظر گرفتن تفاوتهای ظاهری اکنون نگاهی بیاندازیم به داخل این دوربین ها. در بسیاری از نمونه ها، سنسورهای این دوربین همان یا مشابه سنسورهای دوربین های DSLR می باشند. برای مقایسه کافیست بدانیم که بسیاری از دوربین های کامپکت از سنسوری با قطع تقریبی این نوع سنسورها بهره می برند که همین تفاوت خود مزیتی کامل می باشد. در نتیجه در تست ها نتایج کیفی این دوربین ها مشابه و بسیار نزدیک به دوربین ها DSLR بود. علاوه بر عکسهای بهتر در شرایط کم نور، این نوع سنسورهای بزرگ کنترل بیشتری بروی عمق میدان نیز ایجاد می کند. بجز دوربین پنتاکس Q که از سنسوری مشابه دوربین های کامپکت بهره می برد. تنها محصول متفاوت دیگر دوربین سیستم 1 نیکون می باشد که از سنسور که تقریباً کوچکتر از سنسورهای دیگر DSLR و بدون آینه می باشد باید نام برد البته همین سنسور نیز 4 برابر بزرگتر از سنسورهای باقی کامپکتهاست.

در کل نتیجه موجب ساختن دوربین هایی به طور چشمگیر کوچک با همان کیفیت تصویری دوربین های DSLR می باشد.
- حذف آینه و منظره یاب اپتیکال، به طور چشمگیری موجب کاهش حجم بدنه ی دوربینهای بدون آینه در قیاس با DSLR ها شده است.
البته دوربین های بدون آینه با لنزهای خود، اصلاً دوربینهای جمع جور به معنای اینکه به راحتی در جیب تان قرار بگیرند نیستند اما به طور چشمگیری از کوچکترین SLR های موجود نیز کوچکتر می باشند. در واقع این دوربین ها نه تنها از مزیت حجم و وزن بسیار کمتر بهره برند بلکه در ضمن شما به عنوان یک عکاسی حرفه ای می دانید که در بسیاری از شرایط عکاسی با دوربین های بزرگ و حجیم SLR کاملاً بروی سوژه های عکاسی تان تاثیر منفی می گذارد.
در ضمن دوربین هایی با بدنه ی کوچک از لنزهای کوچکتری حداقل در فواصل واید و نرمال بهره می برند اگرچه لنز های تله کاملا مشابه نمونه ی DSLR ها می باشد.

مزیت پخش زنده

ساخت و طراحی دوربین های بدون آینه به گونه ایست که به علت عدم وجود آینه، از سنسور برای اطلاعات اتو فوکوس و پیش نمایش تصویر روبرو بهره برند. در ضمن لنزهای این دوربین ها به علت نیاز به شکل متفاوتی از فوکوس به گونه ای طراحی شده اند که از فوکوس لنزها SLR ها در حالت پخش زنده، سرعت بیشتری دارند که این موضوع به خودی خود مزیتی محسوب می شود و آن اینست که شما برای گرفتن عکس احتیاج ندارید که دوربین را به سطح چشمانتان بیاورید که این قابلیت در ترکیب با لنزهای کوچکتر این دوربین ها آنها را به نسبت DSLR ها بسیار منعطف تر می سازد. مزیت ثانویه ی دیگر توانایی این دوربین*ها در دستیابی به نوردهی و پیش نمایش بزرگنمایی شده برای فوکوس دقیق لنزهای فوکوس دستی قدیمی شامل آن دسته لنزهایی که باید بسیار به سنسور را نزدیک باشند، نیز می باشد. این موضوع توسط تعداد زیادی از آداپتورهای دهانه ی لنزهای بدون آینه میسر می گردد که امکان استفاده ی لنزهای فوکوس دستی قدیمی را بروی این دوربین ها فراهم می کند.
- توانایی دستیابی به نوردهی و بزرگنمایی ساده پیش نمایش الکترونیکی، تجربه ی استفاده از لنزهای فوکوس دستی دسته دوم را بسیار ساده می سازد. این موضوع راه کم خرجی در تجربه ی عکاسی با لنزهای فاصله کانونی ثابت و سریع را برایتان فراهم می کند.

معایب شان چیست ؟

در حال حاضر ما 2 عیب بزرگ این دوربین ها را کشف کرده ایم. اولی عدم توانایی ارائه سرعتی مشابه DSLR به هنگام اجرای AF مداوم و پیش بینانه است اما AF تک عکس در دوربین های جدید اخیر مشکلی ندارد.
در کل دوربین های بدون آینه نمی توانند مسیر حرکتی سوژه های متحرک را دنبال کنند و یا حداقل به خوبی دوربین های DSLR نمی توانند و به همین دلیل این دوربین ها اصلاً برای عکسبرداری های سریع مانند حیات وحش یا ورزشی مناسب نیستند. نتیجه دوم این ضعف اجرای فوکوس ضعیف و کند این دوربین ها در شرایط کم نو می باشند که قطعاً برای عکاسی داخلی ایجاد مشکل خواهد کرد. این ضعف و نتایج ناشی از آن به نظر نمی آید در کوتاه مدت بر طرف شوند اما نیکون با دوربین های سیستم 1 خود اندکی این موضوع را بهبود بخشیده است اما در کل توصیه می شود اگر بدنبال دوربینی سریع در فوکوس برای ثبت اجسام متحرک هستید بهتر است سراغ دوربین های SLR بروید اگرچه که دوربینهای مختلف بدون آینه نیز دراای اجرای متفاوتی در فوکوس اتومات هستند.
- صبر کردن برای فوکوس به معنای اندکی تاخیر در ثبت عکس می باشد فوکوس از پش تنها راحل حل می باشد.
- بسیاری از دوربین های بدون آینه در فوکوس بروی سوژه های متحرک شکست می خورند.
- عسکبرداری پی در پی نیز همیشه نمی تواند این مشکل را حل کند و گاهی شما عکسی شارپ اما با ترکیب بندی اشتباه دارید.
- با تنظیمات درست، تکنیک مناسب و اندکی نور شما می توانید عکسهای سریع مناسبی بگیرید.
یکی دیگر از معایب مهم دوربین های بدون آینه عمر کوتاه باتریهای این دوربینها با توجه به بدنه های کوچک آنها می باشد که این کمبود عمر باتری در ترکیب با استفاده ی همیشگی از LCD و منظره یاب الکترونیکی به معنای میزان چشمگیر عمر باتری کمتر در قیاس با عمر باتری دوربین های DSLR می باشد.
آخرین محدودیت دوربین های بدون آینه رنج محدود لنزهای مخصوص به آنها می باشد که بسیار محدود تر از رنج لنزهای دوربین های DSLR می باشد.

آیا گزینه های دیگری وجود دارد ؟

دوربین های بدون آینه تمها دوربین هایی نیستند که قصد ایجاد پلی برای پوشاندن فضای خالی ما بین دوربین های SLR و کامپکت را دارند. به طور مثال رنج دوربین های SLT سونی نیز به طور روز افزونی در حال رشد در این مسیر هستند که با آنها شما واجد بیشتر خصوصیات SLR ها مانند اجرای فوکوسی مشابه آنها می شوید اما مزیت بدنه و وزن بدون آینه ها را به طور کامل از دست می دهید.

آیا این تکنولوژی به بلوغ رسیده است ؟

دوربین های بدون آینه تنها 3 سال است که در بازار ظاهر شده اند و این نسبت به عمر 15 ساله ی SLR ها عمر کمی می باشد پس کاملاً واضح است که این دوربین ها زمان و فضای کافی برای رشد را خواهند داشت.
اگرچه این دوربین های جدید واجد بسیاری خصوصیات از دوربین های کامپکت و SLR میباشند اما در کل تکنولوژی تازه به ظهور رسیده و به همین دلیل روبه رشدی هستند و اگرچه هنوز تازه به نسل دوم و سوم این دوربین ها رسیده ایم اما با توجه به همین میزان زمان که نیز این دوربینها رشد بسیار چشمگیری در زمینه ی ضعف ها خود داشته اند.
پس باید در آینده ای نزدیک منتظر تنگ تر شدن حلقه ی رقابت این دوربین ها با SLR ها شوند.