اگر چند سال پیش می*شنیدیم که هوای تهران در وضعیت هشدار قرار دارد، حسابی می*ترسیدیم و جا می*خوردیم و شاید حتی از ترس خفه شدن (!) از خانه بیرون نمی*آمدیم و ... اما حالا مدت*هاست که دیگر آلودگی هوای تهران، حتی در حد هشدارش هم کسی را متعجب نمی*کند.

"از منزل خارج نشوند" یا "سعی کنید سفرهای درون*شهری را به حداقل برسانید" و "بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید" و ... آنقدر تکراری است که شاید دیگر رغبتی برای شنیدنش نباشد! البته شاید بهتر باشد چند روزی را در تقویم به عنوان روزهای آلودگی هوا ثبت و از پیش برایش برنامه*ریزی کرد! به هر حال بحث آلودگی هوا تا زمانی که به صورت اساسی حل نشود، همچنان ادامه خواهد داشت؛ هر سال شادی زمستانی*مان سیاه می*شود و حتی یک تعطیلی 3،2 روزه هم نمی*تواند از شدت سردرد و تهوع و تنگی نفس*مان کم کند.

حتی اگر سیگار نمیکشید ...

به گزارش مجله سیب سبز، هر فرد روزانه نزدیك به 22 هزار بار تنفس می*كند و تقریبا به 15 كیلوگرم هوا در روز نیاز دارد؛ معمولا انسان می*تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و 5 روز بدون آب زنده بماند، اما بدون هوا حتی 5 دقیقه هم نمی*تواند زنده بماند. آمارهای مرگ*ومیر در سال 89 نشان می*دهد سالانه بیش از 4 هزار و 28 نفر بر اثر بیماری*های تنفسی در تهران جان خود را از دست می*دهند. سال گذشته این رقم افزایش یافت و به 4 هزار و 181 نفر رسید و در 6 ماه نخست امسال باز هم افزایش یافته و به 2 هزار و 99 نفر رسیده است.

البته آلودگی هوا فقط مختص شهر تهران نیست و همه ساکنان شهرهای بزرگ و البته شهرهای صنعتی کشورمان به نوعی دچار مسمومیت شده و قربانی آلودگی هوا می*شوند. منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن*ها از جمله همین مواد آلوده*کننده است که بدن انسان را در برابر عفونت*های بیماری*زا حساس*تر کرده، مشکلات تنفسی، تحریک چشم و ناراحتی*های قوه بویایی را افزایش می*دهد که همه این عوارض به شکل پررنگ*تری در کودکان بروز می*کند. البته برای حفظ سلامت بدن می*توان نکاتی را در نظر گرفته و با رعایت*شان از بروز شرایط اضطراری پیشگیری کنیم.

بهترین و بدترین غذاها

در هوای آلوده باید برخی مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی*کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند.

1. از طالبی تا ماهی!

مصرف غذاهایی كه حاوی آنتی*اكسیدان*های سلنیوم و بتاكاروتن هستند هم توصیه می*شود؛ هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می*شود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در دراز مدت می*تواند بیماری*های مزمن مانند بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند. برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال*های آزاد در بدن مصرف آنتی*اکسیدان*ها را در رژیم غذایی افزایش دهید. سبزیجات و میوه*هایی مثل طالبی، انبه، كدو تنبل، فلفل،اسفناج، كلم و زردآلو بتاكاروتن دارند. سلنیوم را هم می*توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس*دار پیدا كنید.

2. E + c + d= ضد آلودگی

چه در خانه هستید، چه در محل کار و چه پشت فرمان، از مواد غذایی مثل: کرفس، اسفناج، گوجه*فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو استفاده کنید که غنی از ویتامین c هستند. البته مصرف جوانه گندم، روغن*های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین e هستند را هم فراموش نکنید. به خصوص اگر شغل*تان طوری است که باید بیشتر در هوای آزاد باشید؛ این ویتامین می*تواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند.منابع مناسب ویتامین d هم شیر، كره و زرده تخم*مرغ هستند كه باید در برنامه غذایی روزانه*تان باشند.

3. پکتین بخورید!

مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می*گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول*های بدن می*شوند؛ مصرف روزانه یک عدد سیب می*تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوه*هایی مانند پرتقال و توت*فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

4. لبنیات کم چرب میل کنید

در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی که در لبنیات یافت می*شود، همگی خنثی*کننده سموم هستند و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش از پیش شود.

مصرف شیر و فراورده*های آن باعث نرم*شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می*شود و به*دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری*های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می*کنند، التهابات و بیماری*های دستگاه گوارش را کاهش می*دهد.

5. کمبود کلسیم = جذب سرب بیشتر!

افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می*گیرند. چون گیرنده*های فلزات 2 ظرفیتی در بدن انسان به*صورت رقابتی عمل می*کنند و در صورتی که این گیرنده*ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می*گیرد برای جلوگیری از آلودگی زیاد با سرب بهتر است لبنیات بیشتری مصرف کنید که منبع غنی کلسیم هستند.

6. چرب و چیلی ها ممنوع!

در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است، از غذاهای چرب به*خصوص چربی*های جامد حیوانی و گیاهی استفاده نکنید که مصرف چنین غذاهایی فقط باعث تشدید کاهش توان بدنی و ذهنی شما در طول روز خواهد شد. پس استفاده از تنقلات كم ارزش مثل چيپس، پفك و نوشابه*هاي گازدار را بی*خیال شوید که باعث اختلال جذب عناصر مفيد در بدن مي*شود و مي*تواند اثرات منفی آلودگي هوا را تشدید كند. مصرف موادي مثل سوسيس و كالباس هم به دليل داشتن مواد شيميايي و نگهدارنده، علاوه بر اين كه به خودي خود مضر و سرطان*زاست، برای ساکنان شهرهایی که هوای ناسالم دارد، به هيچ*وجه توصيه نمي*شود.

7. سیر و پیاز بخورید

سیر، پیاز و تره فرنگی، هر قدر هم که بوی آزاردهنده*ای داشته باشند اما حاوی مقدار زیادی گوگرد هستند که می توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت كنند.

8. نوشیدن آب زیاد فراموش نشود

نوشیدن زیاد آب به كلیه*ها كمك می*كند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.

9. خرید از وانتی ممنوع!

در روزهای آلودگی هوا نباید از وانتی*هایی که میوه و سبزیجات تازه را در كنار خیابان*ها می*فروشند یا مغازه*هایی كه سبزیجات خود را بیرون از مغازه و در مسیر عبور خودروها می*گذارند، میوه و سبزی بخرید.